Před pár lety jsem narazil na jedné z nekonečných internetových debat na téma, zda jsou k něčemu tečky na motocyklových pneumatikách. Zapátral jsem tedy na internetu a dočetl se, že mnou hojně používaná značka Pirelli označuje červenou tečkou nejlehčí místo na pneumatice, přičemž každý výrobce to může mít "po svém". Vypadá to takto

červená tečka na pneumatice Pirelli

Na internetu se sice dočtete, že ideálně by se měla tato tečka dávat proti ventilku, ale to je pouze zkratka a urychlení práce. Pokud chcete mít opravdu dobře vyváženo s potřebou minima závažíček, zjistíte si na statické vyvažovačce nejtěžší místo prázdného disku. Ne vždy to je totiž tam, kde je ventilek. Jednoduše nandáte prázdný disk bez pneumatiky na statickou vyvažovačku, lehce roztočíte a počkáte, až se zastaví. Označíte si místo, které je nejblíže zemi. Pro jistotu můžete několikrát zopakovat. Když si na disku uděláte fixem (nebo obyčejnou tužkou) značku na nejnižším místě po zastavení, máte označené místo, kam je nejlepší umístit značku na pneumatice. Zde je vidět, že to skutečně není stejné místo, kde je ventilek.

Vyvážení prázdného motocyklového disku

Poté stačí jen nazout pneumatiku, nafoukat, zkontrolovat, zda si všude správně sedla na ráfek a šup s ní opět na statickou vyvažovačku.

Motocyklová pneumatika s diskem na statické vyvažovačce

Opět roztočit a až se pneumatika zastaví, tak nahoře je ideální místo na lepení závažíček. Množství už je o zkoušení, kdy se pneumatika bude sama přetáčet zpět na stejné místo až do ideálního stavu, kdy se po roztočení zastaví pokaždé jinde a nebude mít snahu se "dohoupat" nejtěžším místem dolů. Touto metodou je s přezouváním sice o něco víc práce, než nandat novou gumu na ráfek tak, jak mi zrovna padne do ruky, ale odměnou je minimum potřebných závažíček na vyvážení. Je to sice veliká náhoda, ale už se mi i povedlo, že takto nebylo potřeba žádné :)

Jednoduchou a skladnou statickou vyvažovačku, která bohatě stačí na domácí přezouvání a nezabere v garáži moc místa, můžete u nás koupit zde.